Litt informasjon fra siste styremøte

Vi har i løpet av helga hatt et styremøte som varte lenge. Det er mye å ta tak i.
Her kommer en kort orientering om noe av det vi snakket om.
Når det gjelder antall medlemmer, så er det rundt 250. Det er sendt ut kontingentvarsel, og 145 medlemmer har til nå innbetalt kontingent på kr 250,-. Vi håper alle har fått med seg at hovedårsaken til kontingentøkningen fra kr 200,- til kr 250,- har sin årsak i utbetalinger i forbindelse med medlemskap i Løypelaget.
Vi besluttet å støtte Synnfjellporten med kr 2 500,- i forbindelse med anskaffelse av hjertestarter.
Vi har en av våre styremedlemmer plassert i Løypelaget, og det ble orientert om Løypelagets arbeid. Vi diskuterte mye hvordan vårt forhold til Løypelaget skal være i fremtiden. Vi minner om at hovedårsaken til at Foreningen ble etablert i sin tid, var for å sikre gode skispor. Vi er per dags dato noe i villrede om vi kan si at dette er sikret. Vi er kjent med at Løypelaget skal ha et møte 23. august. Vi håper dere i fremtiden kan få mer informasjon fra Løypelagets hjemmeside. Vi er like spent som dere på hvordan prosessen med å skaffe skisporprodusenter vil foregå dette året. Vi er også spent på hva som vil skje med Synnfjelløypene og Hotellet, da knyttet til maskinparken og engasjementet.
Vi er gjort kjent med at en god del synnfjellaktører har kjøpt rettighetene til å bygge Synnfjellstugua fra Synnfjelløypene, og slik vi har forstått det, vil denne bli bygget. Kanskje vil vi komme til å se mye av dette allerede neste sommer.
Mange av våre medlemmer ønsker seg et utvidet løypenett. Det gjør vi også. Vi vet at Nordre Land kommunen arbeider godt med reguleringsplanen for tiden. Likeså grunneierne. Vi forutsetter at alle aktører som har noe å melde i forbindelse med utarbeidelse av reguleringsplanen, har kontaktet kommunen. Et eksempel er at det blir lagt fram forslag til nye løypetrasseer, slik at det vil bli mulig å komme seg rundt Synnfjorden på ski, og kanskje helt opp til Nylsfjellet.
Dersom det vi nå har fått informasjon om blir gjennomført, vil vi se store forandringer i vårt område om noen år. Sannsynligvis vil vi blant annet slippe å bruke hovedveien for å komme oss mellom hytteområdene. Vi tror vi ser fram mot en spennende utvikling.
Vi har fått en del engasjerte e-poster fra medlemmer, og vi forsøker også etter beste evne å behandle disse. En har sendt oss e-post og spurt om hvorfor ikke parkeringsinntektene fra parkeringsplassen ved Rødekorshytta ikke tilfaller området. Det er flere som ikke forstår det. Vi har fått informasjon om at det er Framsteg Ungdomslag som har opparbeidet plassen, og at det er de som får inntektene. De betaler også for brøyting.
Flere er engasjert i problemer rundt Miljøstasjonen, og de som har hytte nær Miljøstasjonen har fått redusert gleden med å være på hytta av flere årsaker. Har kommunen gjort en god nok jobb i denne sammenhengen?
Vi leser med glede svaret vi fikk fra ordføreren, men vi håper at engasjementet for området vårt fra sentrale personer i kommunen vil bli enda tydeligere i framtiden. Når det gjelder fordelingen av de nevnte kr 600 000,- er vi negative til at dette skal fordeles i forhold til oppkjørte kilometer. Bruken må også bety mye.
Ellers konstaterer vi at det fortsatt er slik at ikke alle aktører i området drar i samme retning!