OPPDATERT – Her kan det komme 1100 nye hytter.

Dette kom fram på kommunens informasjonsmøte om planene for denne delen av Synnfjell sist fredag. Det er lokalt stor interesse for hvordan dette området med rundt 800 hytter skal utvikles. Oppslutningen rundt møtet på Synnfjellporten var stor.

I grove trekk ser kommunens planleggere og politikere for seg at selve utbyggingsområdene skal være som i dag. Men de etablerte områdene skal både kunne fortettes med flere tomter og områdene skal kunne utvides. Det meste av utbyggingen vil komme på østsiden av dalen, og i større grad trekke seg opp mot snaufjellet.

– Vi trodde vi skulle få lagt ut planen til høring nå før sommerferien. Men så langt er vi ikke kommet. Den kommer til høsten, opplyste ordfører Ola Tore Dokken i starten av møtet. Likevel velger kommunen å gå ut med sine foreløpige planer. De omfatter store og kostbare utbygginger av infrastruktur, der vann og kloakkanlegg med et nytt renseanlegg skal danne selve grunnlaget for mer hyttebygging. Dokken håper nå på oppstart av byggingen av nytt renseanlegg i 2017.

Planområdet strekker seg fra Åssætra og opp til og med Spåtind Sport Hotell og områdene rundt.

Ingen fjellandsby

Selv om planen inneholder et potensial på 1100 nye tomter og areal til næringsformål, svarer Dokken nei på OAs spørsmål om de ønsker å utvikle en fjellandsby.

– Dette blir ikke noe nytt Beitostølen, sier Dokken. Men det blir åpnet for at det skal kunne drives dagligvarehandel og annen detaljhandel i området.

Turvei

Møtet mellom kommunen og grunneiere og hytteeiere viste at det er lite strid om selve hytteområdene så langt. Det som skapte mest debatt er planen om en gjennomgående turveg i hele området opp gjennom dalen og opp forbi Spåtind.

Kommunen anslår selve turvegen til en kostnad på 27 millioner kroner, noe mange reagerte på. Det er bred enighet om at den svingete vegen opp til Spåtind er lite egnet for myke trafikanter, og at det trengs et alternativ.

Flere hytteeiere fra Oslo-området pekte på at de ikke drar til Synnfjell for å gå på veger i skogen.

– Det finner vi i Oslo-marka hele året. Vi kommer hit for å oppsøke snaufjellet og å gå på ski, så å bruke så mye penger på en grusveg i skogen er ikke det første vi ønsker oss, sa en av de mange hytteeierne.

SE PAPIRUTGAVEN fra 23.06.16 vedlagt her