Hundekjøring på Synnfjell

Hundekjøreren Thomas Werner har store visjoner for et nytt løp som arrangeres fra Spåtind første helga i januar, leser vi i dagens Oppland Arbeiderblad.

– Responsen har vært overveldende. Bare noen timer etter at det ble lagt ut informasjon om løpet, hadde 35 deltakere meldt seg på. Alle de beste hundekjørerne kommer, og vi har store visjoner om å utvikle dette til noe stort i framtida, sier en offensiv Thomas Werner.

Werner er ikke alene om å ha utviklet det spenstige konseptet som har fått navnet «Mush Synnfjell». Torpa IL står som arrangør av selve hundekjørerløpet med start og mål ved Spåtind høyfjellshotell. I tillegg er både Landsbyen Dokka og Dokka våtmarkssenter involvert i prosjektet.

Festival
– Ideen er å utvikle dette til en festival med masse aktivitet i tillegg til selve løpet. Vi har planer for diverse aktiviteter for små og store publikummere; barneskirenn, moroaktiviteter i slalåmbakken, grilling og mye annet, sier Thomas Werner.

Også for selve løpet har han store visjoner.

– På sikt er målet å utvikle dette til det tredje største hundekjørerløpe i Norge, bak Finnmarksløpet og Femundsløpet. Men dette blir et litt annet konsept, blant annet med fellesstart og mer fart og spenning, sier Werner.

Villmarkspreg
Den erfarne hundekjøreren peker også på at nyskapningen på Spåtind vil få et litt mer villmarkspreg enn andre hundekjørerløp.

– Du kan stille til start meddet antall hunder du sjøl ønsker. Løpet blir på cirka 18 mil med to sjekkpunkter, ett på Halden og ett ved Dokkfløydammen. Det blir to obligatoriske perioder med hvile, hver på fire timer. Det blir ikke tillatt å ha med «handler», det vil si at deltakerne må greie seg sjøl med alt utstyr de trenger både til seg sjøl og hundene. Til sjekkpunktet på Dokkfløy er det ikke mulig å kjøre bil, så der ligger det an til fred og ro rundt bålet, sier Thomas Werner.

Den første etappen blir på cirka 65 kilometer og starter rett opp slalåmbakken og videre mot det første sjekkpunktet i Nord-Torpa. Derfra venter neste etappe på cirka 70 kilometer fram til Dokkfløydammen, før den siste etappen på cirka 35 kilometer med mål ved Spåting Høyfjellshotell.

Hovedfokus på gode spor
– Løypa vil følge treningstraseene til hundekjørerne i distriktet, og det blir en del høyfjellskjøring. Arrangørene er erfarne konkurransekjørere, og hovedfokuset blir på gode spor. Derfor vil det bli lagt ned mye arbeid i å gjøre sporene så gode som mulig i en værutsatt utendørssport, påpeker Werner, som er av den klare oppfatning at et slik type løp i lang tid har blitt etterspurt av langdistansekjørere.

– Det har vært et uttalt ønske om å få et løp med villmarkspreg der deltakerne må klare seg uten hjelp. Derfor har jeg tro på at vi på sikt skal klare å utvikle dette konseptet til noe stort, avslutter Thomas Werner.