Vedrørende VOKKS

For få dager siden fikk vi denne eposten fra et engasjert medlem.

Hei,
Først takk for en flott og informative og ikke minst oppdatert hjemmeside! Jeg håper også virkelig at vi kan få ALLE hytteeiere til å bidra til Synnfjelløypene.

Det er mulig dere er informert, men nyttårsaften kl ca 17 gikk strømmen i Storslåtte og den kom ikke tilbake igjen før 1. nyttårsdag ca klokken 10. Vi var nok mange som ringte feilmeldingen uten at det hjalp. Det var selvsagt kjedelig med gjester på plass og middagen klar for tilberedning. Ingen led noen nød, men det satte jo en demper på feiringen at vi ikke fikk tilberedt maten. Vi har ikke fått noen forklaring fra VOKKS, men ryktene går i hytteområdet om at det ble for stor belastning på en trafo. Kanskje burde hytteeierforeningen ta opp dette, da det kan skje igjen på et annet område. Kanskje er ikke nettet i hytteområdene oppgradert til å tåle slike toppbelastninger som nyttårshelgen hvor det er spesielt mange folk på hyttene?

Vi tok kontakt med VOKKS, og de svarte raskt. BRA! Her ser dere svaret.

Hei

Viser til din e-post 13/2-2012.

Når det gjelder dimensjoneringen i området skal denne generelt være godt nok ivaretatt i forhold til de planer som er presentert oss i utbyggingsfasen.

Den konkrete hendelsen nyttårsaften skyldtes en defekt trafo. En mulig årsak kan ha vært overbelastning, men dette vet vi ikke sikkert, men det ble for sikkerhets skyld montert en større trafo som erstatning for den havarerte.

Etter samråd mellom vår montør Svein Grønvold og en del hytteeiere som var til stede ved feilstedet denne kvelden ble det besluttet å skifte trafoen morgenen etter.

I og med at det ble gjort en ”avtale” lokalt denne kvelden, vil grunnlaget for erstatning falle bort.

Når det gjelder utkoblinger i nettet skjer dette enten ved uforutsette feil som oppstår eller som planlagte utkoblinger. Uforutsette feil vil naturligvis ikke være mulig å forutse, mens planlagte utkoblinger i hovedsak blir varslet, men hyttekunder vil ofte være vanskelig å varsle da dette pr i dag blir gjort via annonser i lokalavisa eller med brev til den enkelte kunde. Brev vil havne på bostedsadressen, noe som er bortimot verdiløst for hytteeieren. Varsling via SMS vil på sikt bli innført, dette vil forhåpentligvis gi en bedre service til den enkelte kunde.

Ved strømutfall vil feilmeldingstelefonen fort bli overbelastet, da mange prøver å ringe samtidig, dette er en realitet vi bare må akseptere. Dette vil normalt ikke gå ut over feilrettingstiden, da våre montører blir utkalt allerede ved første henvendelse.

Vi håper med dette å ha besvart dine spørsmål.

VOKKS
Helge Sandberg
Plansjef
tlf. 61 11 27 51

I forbindelse med denne saken har et annet medlem skrevet dette.

Hei

Jeg/vi var også på hytta nyttårshelga, og opplevde strømbruddet i Storslåttet.

Jeg ringte feilmeldingen, og fikk svar med en gang, de sjekket feilen, og ringte meg opp igjen. De ringte faktisk flere ganger, veldig bra.

Det var en transformatorkiosk like ovenfor oss, som ikke ”orket” mer. Jeg snakket med reparatørene fra VOKKS, nyttårskvelden, de forklarte hva som hadde skjedd, og sa at dette skulle være reparert mellom kl 0900 og kl 1000, første nyttårsdag, og det stemte.

Jeg syns de gjorde alt hva man kunne forvente, de hadde vel jobbet døgnet rundt fra 1.juledag (Dagmar). At kalkunen ble fortært dagen etter, det var vel ikke akkurat noen krise, i alle fall ikke for oss.

Senere i dag fikk vi følgende e-post fra et medlem:

Hei
Vi vil bare henge oss på den meldingen som kom til dere på fredag 10/2 om at Synnfjelløypene er helt supre. Mannen min har vært oppe midt i uken et par ganger i februar og kommet til helt nypreparerte løyper. Vi har ikke vært i området så lenge, men alle vi har rukket å ha med oss oppover skryter av hele området, og det er veldig moro. Oppfordringen må være at alle som ikke er med å bidra til skiløypene gjør dette! Området er supert, løypene helt knall og hvis skiheisen også kommer i gang blir vi veldig glade.

Takk til alle for en fantastisk jobb, og også for en veldig fin nettside!

God vinterferie! Med vennlig hilsen fra Trine Bratlie.

Vi takker så meget, og lover fortsatt å gjøre vårt beste for våre medlemmer. Vi har fått fire nye medlemmer den siste uken, og håper at vi får enda flere.